Utvecklingen av pensionen och den disponibla inkomsten - svar på regeringsuppdrag 2025

April 2025 | PUBLIKATION
Philip Berlin Jarhamn | VER 2025-87

Denna rapport utgör Pensionsmyndighetens svar på regeringens uppdrag i 2025 års regleringsbrev om att ta fram uppgifter om typfallsmått i enlighet med redovisningen föregående år.

Sammanfattning

Rapporten visar hur pensionen och de disponibla inkomsterna har utvecklats under de senaste tio åren för fyra exempel på ensamstående pensionärer, alla 74 år under 2025, samt för ett exempel på ett sammanboende hushåll där den ena pensionären är 74 år och den andra 74 år eller äldre. De fem pensionärshushållen har alla under perioden 2016–2025 fått en real ökning av den disponibla inkomsten, det vill säga inkomst efter skatt och bidrag. I fasta priser har ökningen varit mellan 10 och 22 procent, med en högre real utveckling av den disponibla inkomsten för de ensamstående pensionärerna med relativt sett lägre pensionsinkomster. Utvecklingen för pensionärerna i rapporten jämförs med utvecklingen av den disponibla inkomsten för hela befolkningen. Genomsnittsökningen av den disponibla inkomsten för hela befolkningen har varit cirka 6 procent under perioden 2016 till 2025.

Exempelpersonerna, eller de så kallade typfallen, som redovisas i rapporten är; (1) ensamstående pensionär med enbart garantipension, (2) ensamstående kvinnlig pensionär med en genomsnittlig pension för kvinnor i 74 års ålder, (3) motsvarande för en genomsnittlig manlig pensionär i 74 års ålder, (4) en ensamstående pensionär, 74 år, med relativt hög allmän pension och (5) ett sammanboende par där ena är 74 år, och där hushållets disponibla inkomst motsvarar snittet för sammanboende pensionärer. Samtliga typfall antas ha en genomsnittlig boendekostnad för respektive exempel, och sakna övriga inkomster eller förmögenheter som påverkar ett eventuellt bostadstillägg. I årets svar på regleringsbrevet har vi ändrat datakälla från SCB:s STAR-urval till Pensionsmyndighetens egna datalager över samtliga folkbokförda pensionärers pensionsinkomster. Skiftet av datakälla påverkar endast startnivån på pensionerna, och detta marginellt. Pensionernas utveckling över tid och tolkningen av dessa, vilket är det centrala i denna rapport, är densamma oavsett startnivån.

Under 2022 och 2023 översteg inflationen kraftigt lönernas utveckling och reallönerna föll därmed. Garantipensionen följer inflationen, medan inkomstpensionen följer inkomsterna minus förskottsräntan på 1,6 procent. Därmed har inkomsterna för pensionärer med garantipension utvecklats bättre än inkomsterna för pensionärer med enbart inkomstpension. Garantipensionen har utöver indexeringen med prisutvecklingen höjts av riksdagen vid två tillfällen sedan 2020. I tabell 1 nedan presenteras den procentuella utvecklingen av de disponibla inkomsterna för typfallen under olika tidsperioder och i en prognos fram till 2028. Även hur den genomsnittliga disponibla inkomsten utvecklats för hela befolkningen finns med i tabellen.

Tabell 1 Utvecklingen av den reala disponibla inkomsten för olika perioder och typfall (procent)
Period Senaste 10 åren, 2016–2025 Perioden med hög inflation, 2020–2024 Senaste året, 2024–2025 Prognos, 2026–2028
Typfall 1 19,6 6,7 2,0 -2,8
Typfall 2 21,7 7,7 2,0 -2,6
Typfall 3 19,5 4,0 2,2 -2,5
Typfall 4 10,1 -5,2 3,4 -1,2
Typfall 5 11,5 -5,0 3,8 -0,7
Genomsnittlig disponibel inkomst 6,0 2,4 2,5 6,6
Typfall 1: Garantipensionären, Typfall 2: Den genomsnittliga kvinnliga pensionären, Typfall 3: Den genomsnittliga manliga pensionären, Typfall 4: Pensionären med relativ hög inkomst, Typfall 5: Det samboende pensionärsparet (deras snittinkomst), Genomsnittlig disponibel inkomst: Genomsnittlig disponibel inkomst för hela befolkningen. Utvecklingen och prognosen är i fasta priser.

Allra bäst inkomstutveckling under de senaste åren med hög inflation har den genomsnittliga kvinnan (typfall 2) haft. Det beror på att hennes inkomster under perioden ökat både genom höjd garantipension, införandet av inkomstpensionstillägget och höjt bostadstillägg. Bostadstillägget är dock till väldigt liten del skyddat mot inflation, och bostadstillägget kan till det närmaste betraktas vara satt i nominella termer.1 Höjningen som skett av bostadstillägget har skett genom regelförändringar av riksdagen. Pris- och löneutvecklingen de senaste åren tillsammans med regelförändringarna har dessutom gjort att den genomsnittliga kvinnan haft högst procentuell höjning av sin disponibla inkomst under hela den senaste 10 års perioden. Den disponibla inkomsten har ökat med nästan 22 procent vilket motsvarar en ökning med cirka 3 480 kronor per månad uttryckt i 2024 års prisnivå. För den genomsnittliga mannen (typfall 3) har den disponibla inkomsten ökat med nästan 20 procent (3 230 kronor per månad) under 10 års perioden. Även pensionären med enbart garantipension (typfall 1) har fått en ökning av inkomsten med cirka 20 procent, en ökning av den disponibla inkomsten med 2 720 kronor per månad i fasta priser. Typfallet med relativt hög inkomst (typfall 4) samt det sammanboende paret (typfall 5) har fått en lägre ökning än övriga, cirka 10 respektive 12 procent eller 2 350 respektive 1 980 kronor per månad uttryckt i 2024 års priser. I tabell 2 nedan presenteras inkomstnivåerna per 2025 för respektive typfall, samt förändringen i kronor per månad för respektive period. Alla belopp i tabellen är uttryckta i 2024 års priser.

Tabell 2 Utvecklingen av den reala disponibla inkomsten för olika perioder och typfall (kronor per månad)
Period Inkomstnivå per 2025 Senaste 10 åren, 2016–2025 Perioden med hög inflation, 2020–2024 Senaste året, 2024–2025 Prognos, 2026–2028
Typfall 1 16 620 2 720 1 020 330 -470
Typfall 2 19 570 3 480 1 360 380 -510
Typfall 3 19 750 3 230 740 420 -510
Typfall 4 25 820 2 350 -1 380 850 -300
Typfall 5 19 250 1 980 -980 700 -140
Genomsnittlig disponibel inkomst 26 950 1 530 610 650 1 780
Typfall 1: Garantipensionären, Typfall 2: Den genomsnittliga kvinnliga pensionären, Typfall 3: Den genomsnittliga manliga pensionären, Typfall 4: Pensionären med relativ hög inkomst, Typfall 5: Det samboende pensionärsparet (deras snittinkomst), Genomsnittlig disponibel inkomst: Genomsnittlig disponibel inkomst för hela befolkningen. Utvecklingen och prognosen är i fasta priser.

Utvecklingen av pensionen efter skatt och bidrag för de olika typfallen överträffar i samtliga fall den utveckling som skulle följa vid oförändrade regler med en förväntad real inkomstökning för förvärvsaktiva om 1,6 procent per år. Med 1,6 procent i real inkomstökning är den allmänna inkomstgrundade pensionen, på grund av förskottsräntan, konstant i fasta priser. Vid oförändrade regler är även grundskyddet, bortsett från bostadstillägget, konstant i fasta priser. En orsak till de realt ökade inkomsterna för typfall 1 och 2, och till viss del typfall 3, är höjningen av garantipensionen och bostadstillägget i augusti 2022 och höjningen av garantipensionen i januari 2020. Typfall 2, 3 och det sammanboende paret har även fått inkomstpensionstillägget som infördes i september 2021. Under perioden har det dessutom successivt skett lättnader i inkomstbeskattning för personer som fyllt 66 år, en åldersgräns som 2023 har höjts till 67 år för födda 1957 och senare, genom det förhöjda grundavdraget. En skattefri kompensation utbetalades retroaktivt under 2024 till årskull 1957 eftersom de inte fick det förhöjda grundavdraget under 2023. I figur 1 nedan visas utvecklingen för de fem typfallen under perioden 2016–2025 och med en prognos fram till 2028. Figuren har kompletterats med den reala utvecklingen av hela befolkningens genomsnittliga disponibla inkomst som i stort beskriver den allmänna inkomstutvecklingen.

Prognosen som ges i rapporten för inkomsterna från 2026–2028 utgår från dagens gällande skatte- och utgiftsregler men med senaste 3-årsprognos för inkomstindex, inkomstbasbelopp, konsumentprisindex och prisbasbelopp. I prognosen antas de inkomstrelaterade pensionerna i fasta priser minska i snitt med 0,2 procent per år under prognosperioden, till följd av att förändringen i inkomstindex efter avdrag av förskotträntan understiger den prognosticerade inflationen. Även de prisrelaterade pensionerna minskar till följd av att förändringen av prisbasbeloppet är lägre än den prognosticerade inflationen. Prognosen visar på en real minskning av den disponibla inkomsten för samtliga av de redovisade typfallen. De som får del av garantipension och bostadstillägg (typfall 1-3) får i prognosen något sämre real utveckling av sin disponibla inkomst än de övriga typfallen med enbart inkomstrelaterad pension (typfall 4-5).

Figur 1: Utvecklingen av typfallens disponibla inkomster samt genomsnittlig disponibel inkomst, 2016 (=100)
Figuren visar typfallens inkomster efter skatt och bidrag under den senaste tioårsperioden. Typfall som får del av garantipension och bostadstillägg har fått det ekonomiskt bättre sedan 2021.
Typfall 1: Garantipensionären, Typfall 2: Den genomsnittliga kvinnliga pensionären, Typfall 3: Den genomsnittliga manliga pensionären, Typfall 4: Pensionären med relativ hög inkomst, Typfall 5: Det sammanboende pensionärsparet (deras snittinkomst). Genomsnittlig disponibel inkomst: Genomsnittlig disponibel inkomst för hela befolkningen. Utvecklingen och prognos i fasta priser.

1 De olika typfallen

Rapporten visar utvecklingen av inkomsten efter skatt och bidrag för fyra olika typer av ensamstående pensionärer med olika inkomstnivåer och ett sammanboende pensionärspar, under perioden 2016 – 2025 med prognos för 2026 – 2028. Rapporten svarar på uppdraget som Pensionsmyndigheten har fått i regleringsbrevet för 2025.2 Uppdraget, som är årligt återkommande, är att beskriva inkomstutvecklingen den senaste 10-årsperioden för några typfall som fyller 74 år under innevarande år samt ge en prognos för de närmaste åren för dessa typfall.

Den disponibla inkomsten för de olika typfallen består av pensionsinkomster efter skatt samt eventuellt bostadstillägg och inkomstpensionstillägg. De fyra ensamstående typfallen är födda 1951 och gick i pension för tio år sedan vid 65 års ålder, det vill säga 2016. För det sammanboende typfallet är den ena född 1951 och gick i pension för tio år sedan vid 65 års ålder. Båda i paret ska dock ha varit pensionärer under hela perioden vilket innebär att maken/makan är född 1951 eller tidigare och gick i pension för minst 10 år sedan. De fem pensionärstyperna är:

  1. En pensionär med full garantipension som således inte har någon inkomstgrundad pension.
  2. En pensionär med genomsnittlig pensionsinkomst för kvinnor definierat som medianvärdet.3
  3. Motsvarande 2 ovan, men med genomsnittlig pensionsinkomst för män.
  4. En pensionär med relativt hög pension, definierat som kvinnor och mäns medelvärde av inkomstrelaterad pension i 80:e–90:e percentilen.
  5. Ett sammanboende pensionärspar där parets eller typhushållets gemensamma disponibla inkomst motsvarar den genomsnittliga disponibla inkomsten för sammanboende par äldre än 65 år.4

I årets svar på regleringsbrev har Pensionsmyndigheten ändrat datakälla. Uppgifterna som ligger till grund för beräkningarna av pensionsinkomsterna är Pensionsmyndighetens databas Pedal som innehåller uppgifter om pensionsinkomster för samtliga folkbokförda pensionärer födda 1951. Det totala urvalet omfattar cirka 100 000 individer och innehåller uppgifter om individers allmänna pensionsinkomster baserade på Pensionsmyndighetens egna uppgifter och tjänste- och privat pension baserade på taxeringsuppgifter. Tidigare års rapporter har hämtat uppgifterna från Statistiska centralbyråns undersökning om hushållens ekonomi (STAR-urvalet). Skiftet av datakälla påverkar endast startnivån på pensionerna, och detta marginellt. Pensionernas utveckling över tid och tolkningen av dessa, vilket är det centrala i denna rapport, är densamma oavsett startnivån.

2 Utvecklingen av de disponibla inkomsterna 2016–2028

Figurerna 2–5 visar det ekonomiska utfallet i fasta priser (2024 års nivå) för de fyra ensamstående typfallen – garantipensionären, genomsnittliga kvinnliga respektive manliga pensionären och pensionären med relativ hög pension. Figur 6 visar motsvarande för det sammanboende hushållet och parets disponibla inkomst per person. Ingen hänsyn är tagen till att paret har en gemensam ekonomi med vissa stordriftsfördelar, vi har alltså inte beräknat parets ekonomiska standard. Hänsyn till parets gemensamma ekonomi skulle inte påverka utvecklingen eller mönstret men däremot nivån på inkomsterna efter skatt och bidrag. Med den så kallade nationella ekvivalensskalan som tar hänsyn till samboendes skalfördelar, 1,51 för samboende utan barn i stället för att dela med 2, ökar det samboende hushållets ekonomiska standard med faktorn 1,32. De ensamstående och det sammanboende parets inkomster i fasta och löpande priser återges i tabellbilaga.

2.1 Typfall 1: Garantipensionären

I figur 2 nedan redovisas den disponibla inkomstens utveckling för garantipensionären, där inkomsterna endast består av garantipension och bostadstillägg. Mellan 2016 och 2025 har garantipensionärens disponibla inkomst ökat från cirka 13 900 till 16 620 kronor per månad i fasta priser, det vill säga med 2 720 kronor per månad (en ökning av köpkraften med omkring 19,6 procent).

Mellan 2024 och 2025 har garantipensionärens disponibla inkomst i 2024 års prisnivå ökat med 330 kronor per månad . Ökningen beror på att garantipensionen beräknas utifrån prisbasbeloppet och prisbasbeloppet ökade mer än inflationen mätt som konsumentprisindex, KPI, omkring 2,6 mot -0,5 procent. Orsaken är att prisbasbeloppet för 2025 ser till prisutvecklingen juni månad 2023 till juni månad 2024 medan KPI för 2024 (2025) ser till årsmedeltalet för 2024 (och prognos för 2025). En ökning av KPI, det vill säga inflationen, innebär att höjningen av garantipensionen skjuts fram i tiden och när inflationen sedan faller kommer förändringen i prisbasbeloppet och garantipensionen att öka mer än inflationen.

Figur 2: Garantipensionärens ekonomiska utveckling
Garantipensionärens inkomster under de senaste 10 åren i fasta priser
Svart linje = Disponibel inkomst

Under hela perioden har typfallets ekonomi, i 2024 års priser, påverkats positivt av höjt grundskydd (bostadstillägg och garantipension) och av skattelättnader i form av att grundavdraget för äldre har höjts ett flertal gånger under de senaste 10 åren. Notera att en stor minskning av inkomstskatten sker mellan 2016 och 2017 vilket ökade den disponibla inkomsten. Minskningen av skatten beror på att personen blev 66 år och fick del av de äldres förhöjda grundavdrag.

Fram till 2028 förväntas garantipensionären enligt prognosen få cirka 470 kronor mindre per månad i disponibel inkomst räknat i 2024 års priser jämfört med 2025. I prognosen minskar den reala disponibla inkomsten på grund av inflationen eftersom regelverket för bostadstillägg för pensionärer är angivet i nominella termer.

2.1 Typfall 2: Den genomsnittliga kvinnliga pensionären

I figur 3 nedan visas den genomsnittliga ensamstående kvinnliga pensionärens inkomster för perioden 2016–2025 med prognos för åren 2026–2028. Typfallets disponibla inkomst har under perioden 2016–2025 ökat med omkring 3 480 kronor per månad från cirka 16 090 till omkring 19 570 kronor per månad i fasta priser (en ökning av köpkraften med 21,6 procent).

Figur 3: Den genomsnittliga kvinnliga pensionärens ekonomiska utveckling
Den genomsnittliga kvinnans inkomster de senaste 10 åren i fasta priser
Svart linje = Disponibel inkomst

Under september månad 2021 infördes inkomstpensionstillägget vilket påverkade och höjde kvinnans disponibla inkomst. Under augusti månad 2022 höjdes både garantipensionen och bostadstillägget. Jämfört med inkomståret 2024 är den disponibla inkomsten nästan 380 kronor högre 2025 som till största del förklaras av uppräkningen av inkomstpensionen och tjänstepensionen. Övriga inkomster har minskat eller är oförändrade uttryckt i fasta (2024 års) priser.

Enlig nuvarande prognos förväntas den disponibla inkomsten bli cirka 510 kronor lägre per månad 2028 jämfört med 2025 för den genomsnittliga kvinnliga pensionären.

2.3 Typfall 3: Den genomsnittliga manliga pensionären

I figur 4 nedan visas den genomsnittliga ensamstående manliga pensionärens inkomster för perioden 2016–2025 med prognos för åren 2026–2028. Typfallets disponibla inkomst har under perioden 2016–2025 ökat med omkring 3 230 kronor per månad från cirka 16 520 till omkring 19 750 kronor per månad i fasta priser (en ökning av köpkraften med 19,5 procent).

Figur 4: Den genomsnittliga manliga pensionärens ekonomiska utveckling
Den genomsnittliga mannens inkomster de senaste 10 åren i fasta priser
Svart linje = Disponibel inkomst

Ökningen beror i huvudsak på att inkomstskatten minskat under perioden. Inkomstskatten har minskat till följd av att det förhöjda grundavdraget har höjts. Omräkningen av inkomstpensionen och tilläggspensionen har varit högre än inflationen fram till 2021 för att därefter ha varit lägre. I fasta priser är därför inkomstpensionen och tilläggspensionen lägre 2025 än vad den var 2016. Premiepensionen har dock ökat realt under perioden. Den genomsnittliga manliga pensionären har också fått garantipension och inkomstpensionstillägg under perioden vilket har ökat den disponibla inkomsten. I prognos förväntas de allmänna inkomstgrundade pensionerna minska något i fasta priser till 2028.

För den genomsnittliga manliga pensionären beräknas den disponibla inkomsten minska med 510 kronor per månad mellan 2025 och 2028. Att den disponibla inkomsten i fasta priser beräknas minska något beror på att de inkomstgrundade pensionerna förväntas minska något mer än prisutvecklingen i prognosen.

2.4 Typfall 4: Pensionären med relativ hög inkomst

I figur 5 nedan visas den disponibla inkomstens utveckling för pensionären med relativt hög pensionsinkomst, för perioden 2016–2025 med prognos för åren 2026–2028. Typfallets disponibla inkomst har under perioden 2016–2025 ökat med omkring 2 350 kronor per månad från cirka 23 460 till omkring 25 810 kronor per månad i fasta priser (en ökning av köpkraften med 10 procent).

Figur 5: Pensionären med relativ hög pensions ekonomiska utveckling
Pensionären med relativt höga pensionsinkomster de senaste 10 åren i fasta priser
Svart linje = Disponibel inkomst

Ökningen beror i stort på samma faktorer som för den genomsnittliga mannen. Dock påverkades höginkomsttagaren mer av perioden med hög inflation, då typfallet varken får bostadstillägg eller garantipension.

Enligt nuvarande prognos förväntas höginkomsttagarens disponibla inkomster i fasta priser för de kommande tre åren minska med 300 kronor per månad fram till 2028. Precis som för den genomsnittliga mannen förväntas inkomsten minska på grund av att lönerna efter avräkning av förskottsräntan ökar mindre än inflationen i prognosen.

2.5 Typfall 5: Det sammanboende pensionärsparet

Sammanboende antas ha en gemensam ekonomi varför de olika inkomsterna har slagits ihop och därefter delats lika mellan makarna. Nedan i figur 6 framgår medelinkomsterna för pensionärsparet under perioden 2016–2025 med prognos 2026 fram till 2028 . Deras snittinkomster har sedan 2016 ökat med omkring 1 980 kronor per månad från cirka 17 270 till omkring 19 250 (en ökning av köpkraften med 11,5 procent).

Figur 6: Det samboende parets ekonomiska utveckling (snittinkomsterna för makarna)
Det sammanboende parets inkomster per make under de senaste 10 åren i fasta priser
Svart linje = Disponibel inkomst

Det sammanboende pensionärsparet får inget bostadstillägg och garantipension, men i övrigt har paret motsvarande inkomster som typfall 2 och 3. Om hänsyn skulle tas till att det sammanboende paret har stordriftsfördelar genom att paret kan dela på vissa gemensamma utgifter bedöms det sammanboende ha en högre ekonomisk standard än både den genomsnittliga kvinnan och mannen. Parets individuella ekonomiska standard 2025 är 5 700 kronor högre per månad än den genomsnittliga mannen och 5 900 kronor högre än den genomsnittliga kvinnan.5

För prognosperioden 2026–2028 förväntas en minskning av det sammanboende parets disponibla inkomst med cirka 140 kronor per månad och per person.

3 Sammanfattning av typfallen

I figur 7 nedan presenteras en sammanställning över de fyra ensamstående typfallen och det sammanboende typfallets reala utveckling av disponibla inkomster under perioden 2016 till 2025 samt prognos fram till 2028. Det sammanboende typfallets inkomst är, precis som tidigare beskrivits, parets gemensamma inkomst delat med 2, det vill säga deras genomsnittsinkomst. Samtliga typfall har under perioden fått en realt förbättrad disponibel inkomst. De fyra ensamstående typfallen (typfall 1–4) har fått en ökning av den disponibla inkomsten med 19,6, 21,6, 19,5 respektive 10 procent under perioden. Det samboende typhushållets disponibla inkomst har under samma period ökat med 11,5 procent. Inflationen har varit hög under de senaste åren och medfört realt försämrade inkomster mellan 2021 och 2024. Lönerna (inkomstindex) har under perioden, 2016 – 2025 , realt ökat med 1 procent. Att de disponibla inkomsterna ändå har ökat beror på lägre skatt för samtliga samt högre garantipension och bostadstillägg för typfall 1, 2 och 3.

Typfall 1, garantipensionären, har fått en ökad disponibel inkomst med cirka 330 kronor per månad under 2025 jämfört med året innan. Garantipensionärens disponibla inkomst har under perioden 2016 till 2025 ökat med 2 720 kronor per månad uttryckt i fasta priser. Nästa år (2026) förväntas inkomsten enligt prognos att minska med 180 kronor per månad i fasta priser.

Typfall 2 och 3, den genomsnittliga kvinnan och mannen, har en snarlik utveckling av den disponibla inkomsten. Den genomsnittliga kvinnan och mannen har under perioden 2016 – 2025 fått en ökning av inkomsten i fasta priser med 3 480 respektive 3 220 kronor per månad. Nästa år (2026) förväntas inkomsten enligt prognos att minska med 180 respektive 170 kronor per månad.

Typfall 4, typfallet med relativ hög inkomst, har mellan 2024 och 2025 fått en ökad real disponibel inkomst med 850 kronor per månad. Från 2016 har den disponibla inkomsten ökat med cirka 2 350 kronor per månad uttryckt i 2024 års priser. Sedan 2021 har dock den disponibla inkomsten minskat i fasta priser. Nästa år (2026) förväntas inkomsten enligt prognos att vara i princip oförändrad i fasta priser.

Typfall 5, den sammanboende pensionären, har fått en ökad disponibel inkomst med cirka 700 kronor per månad under 2025 jämfört med året innan. Den disponibla inkomsten har under perioden 2016 till 2025 ökat med 1 980 kronor per månad uttryckt fasta priser. Nästa år (2026) förväntas inkomsten enligt prognos att vara i princip oförändrad i fasta priser.

Figur 7: De olika typfallens utveckling av den disponibla inkomsten
De olika typfallens utveckling av den disponibla inkomsten  under de senaste 10 åren i fasta priser
Typfall 1: Garantipensionären, Typfall 2: Den genomsnittliga kvinnliga pensionären, Typfall 3: Den genomsnittliga manliga pensionären, Typfall 4: Pensionären med relativ hög inkomst, Typfall 5: Det samboende pensionärsparet (deras snittinkomst)

En stor bidragande orsak till förändringen av de disponibla inkomsterna under perioden är de kontinuerligt förhöjda grundavdragen för äldre, se figur 8 nedan. Notera att året när typfallen blev 66 år gamla (2017) fick de del av det förhöjda grundavdraget.

Figur 8 Grundavdraget, dagens priser, och dess utveckling under de senaste 10 åren
Grundravdraget och dess förändring de senaste 10 åren
Grundavdraget, 2024 års prisbasbelopp (57 300 kronor), vid olika årsinkomster och år

När de ensamstående typfallen var 65 år gamla, det vill säga under 2016, betalade de cirka 22, 26, 28 respektive 30 procents inkomstskatt och det sammanboende paret betalade cirka 28 procent i skatt. När de ensamstående typfallen fyllde 66 år 2017 och fick ta del av det förhöjda grundavdraget för äldre minskade inkomstskatten till cirka 12, 20, 23 respektive 27 procent. Det sammanboende paret betalade ungefär 23 procent i skatt det år de blev 66 år gamla. Under perioden har riksdagen successivt höjt det särskilda grundavdraget för äldre. För de studerade typfallen innebär det att de ensamstående typfallen (1–4) idag betalar cirka 13, 18, 19 respektive 21 procent i inkomstskatt och det sammanboende paret (typfall 5) cirka 19 procent i inkomstskatt.

Utvecklingen av pensionen efter skatt och bidrag har varit högst för den ensamstående kvinnan med genomsnittlig inkomst (typfall 2), med 22 procent. Därefter kommer utvecklingen för pensionären med enbart garantipension och den ensamstående mannen med genomsnittlig inkomst (typfall 1 och 3), med cirka 20 procent. Lägst utveckling under perioden har det samboende pensionärsparet och pensionären med relativt goda inkomster (typfall 5 och 4) haft, med cirka 11 respektive 10 procent.

Pensionsutvecklingen som skulle följa vid oförändrade regler med en förväntad real inkomstökning för förvärvsaktiva om 1,6 procent per år har överträffats för samtliga typfall eftersom de alla har fått en real förstärkning av de disponibla inkomsterna under perioden.

Med 1,6 procent i real inkomstökning är den allmänna inkomstgrundade pensionen och grundskyddet, bortsett från bostadstillägget, konstant i fasta priser. En orsak till de realt ökade inkomsterna för typfall 1, 2 och 3 är höjningen av garantipension och bostadstillägget i augusti månad 2022. Typfall 2, 3 och 5 har även tagit del av inkomstpensionstillägget som infördes september månad 2021.

Figur 9 nedan motsvarar figur 7 men har kompletterats med den genomsnittliga disponibla inkomsten för hela befolkningen.6

Figur 9: Utvecklingen av typfallens disponibla inkomster samt genomsnittlig disponibel inkomst, 2016 (=100)
Figuren visar typfallens inkomster efter skatt och bidrag under den senaste tioårsperioden. Typfall som får del av garantipension och bostadstillägg har fått det ekonomiskt bättre sedan 2021
Typfall 1: Garantipensionären, Typfall 2: Den genomsnittliga kvinnliga pensionären, Typfall 3: Den genomsnittliga manliga pensionären, Typfall 4: Pensionären med relativ hög inkomst, Typfall 5: Det sammanboende pensionärsparet (deras snittinkomst). Genomsnittlig disponibel inkomst: Genomsnittlig disponibel för hela befolkningen. Utvecklingen och prognos i fasta priser.

Av föregående figurer ser vi att utvecklingen har skiljt sig åt mellan de olika typfallen. Vanligt förekommande i debatten om pensionernas storlek är respektavståndet som visar skillnaden i pension för en person som har arbetat ett helt arbetsliv gentemot en som aldrig har kommit ut på arbetsmarknaden och som får fullt grundskydd för äldre. I den här rapporten kan respektavståndet beräknas som skillnaden i disponibel månadsinkomst mellan typfall 1 och övriga typfall. Jämförs respektavståndet vid 2016 med 2025 har respektavståndet minskat med 370 kronor för pensionären med relativt goda inkomster medan respektavståndet ökat för den genomsnittliga kvinnan och mannen med 760 respektive 500 kronor uttryckt i 2024 års prisnivå. För typfall 5, den sammanboende pensionären, har respektavståndet minskat med 740 kronor vid samma jämförelsepunkter.

4 Allmänt om den ekonomiska utvecklingen

Den samhällsekonomiska utvecklingen i Sverige har under de senaste decennierna präglats av efterdyningarna av den internationella finanskrisen 2008 och av den efterföljande internationella skuldkrisen. Den ekonomiska tillväxten mätt i BNP varierade när ekonomin återhämtade sig efter finanskrisen. Skuldkrisen bromsade upp utvecklingen de efterföljande åren. Den ekonomiska tillväxten har efter 2014 återhämtat sig där den svenska ekonomin fram till omkring 2020 befunnit sig i en högkonjunktur. Därefter inträffade pandemin med följande avmattning av konjunkturen och Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022, vilket har skapat en stor oro i världen. Den svenska kronan har försvagats gentemot euro och dollar vilket har gett ökande importpriser. Inflationen har under de senaste åren stigit till historiskt höga nivåer och Riksbanken har höjt styrräntan för att bekämpa prisökningarna. Inflationen har sedan toppen i december 2022 dämpats och ligger sedan augusti 2024 under 2%, se figur 10 som visar inflationen under perioden januari 1980 – december 2024.

Figur 10: Inflationen, januari 1980 – december 2024
Inflationen månadsvis sedan januari 1980
Källa: SCB

Den ekonomiska utvecklingen påverkar den allmänna pensionen. Den reala nedgången i ekonomin efter finanskrisen medförde att pensionssystemets automatiska balansering aktiverades 2010. Under balanseringen har balansindex, och inte inkomstindex, justerat inkomst- och tilläggspensionerna. Från 2018 upphörde balanseringen och de utgående inkomst- och tilläggspensionerna justerades åter med inkomstindex. I figur 11 nedan visas utvecklingen av inkomst- respektive balansindex, årsmedeltalet för KPI, AP7 Såfans fondutveckling samt premiepensionens genomsnittliga fondutveckling sedan 1999 (index = 100). Tydligt är att inkomst- och balansindex haft en bättre utveckling jämfört med KPI, vilket, allt annat lika, leder till en relativ försvagning av pensioner som följer prisernas utveckling som exempelvis garantipension jämfört med tilläggs- och inkomstpension som följer inkomsternas utveckling. Under åren 2022 och 2023 har vi dock sett det motsatta där priserna, KPI, ökat betydligt mer än inkomsterna i samhället.

Figur 11: Utvecklingen av inkomstindex, balansindex, KPI och värdeutvecklingen på fondtorget (AP7 och genomsnitt) sedan 1999 (=100)
Utvecklingen av inkomstindex/balansindex, KPI och värdeutvecklingen på fondtorget (AP7 och genomsnitt) sedan 1999

Under perioden 2010 till 2018 rådde en balanseringsperiod och uppräkningen av pensionerna (för pensionärerna) och pensionsbehållningen (pensionsspararna) gjordes med balansindex. Premiepensionen följer utvecklingen i de fonder, eller i den traditionella försäkringen, som pensionärerna har sina medel placerade. Sedan 1999 till 2025 har ett fonderat kapital i AP7 Såfan om 100 kronor vuxit till 806 kronor. Detta kan jämföras med att 100 kronor har vuxit till 185 kronor för tilläggs- och inkomstpensionen (pensionsspararens behållning har ökat med 220 kronor eftersom pensionsrätterna under spartiden inkomstindexeras). Utan korrigeringar i grundskyddets regelverk skulle 100 kronor i garantipension ha ökat till 160 kronor under samma period.

Bilaga 1 Antaganden

De fyra ensamstående typfallen är alla födda 1951 och gick i pension vid 65 års ålder 2016. För det sammanboende hushållet gäller det motsvarande, där den ena av makarna är född 1951 och båda makarna har varit pensionärer sedan 2016. I åldersgruppen 75-79 år var 57 procent ensamboende i SCB:s senaste befolkningsstatistik och 64 procent bland samtliga i åldersgruppen 65 år och äldre. De olika typfallen är:

  1. Ensamstående pensionär med full garantipension som inte har någon inkomstgrundad pension.
  2. Ensamstående kvinna med genomsnittlig pensionsinkomst, definierat som medianpensionen för kvinnor i samma åldersgrupp.
  3. Ensamstående man med en genomsnittlig pensionsinkomst, definierat som medianpensionen för män i samma åldersgrupp.
  4. Ensamstående med relativt hög pension, definierat som kvinnor och mäns medelvärde av inkomstrelaterad pension i 80:e–90:e percentilen i samma åldersgrupp.
  5. Sammanboende pensionärspar med genomsnittlig disponibel inkomst för sammanboende par äldre än 65 år.

De genomsnittliga typfallen utgörs av medianvärdet för bruttopensionen, definierat som medelvärdet i den 45:e–55:e percentilen7, det vill säga medelvärdet för mediangruppen per kön eller make och olika pensioner. Relativt hög pension utgörs av medelvärdet av bruttopensionen för både kvinnor och män i den 80:e–90:e percentilen.

Inkomstrelaterad pension består i detta sammanhang av utbetald pension i form av inkomst-, tilläggs-, premie- och tjänstepension samt privat pensionssparande8. Privat pension avser det avdragsgilla privata pensionssparandet där möjligheten till avdrag på den beskattningsbara inkomsten för sparandet slopades 2016 för skattskyldiga med tjänstepension.

Rapporten beräknar pensioner för utbetalningsåren 2016–2025 samt med prognos för 2026–2028. Det senaste inkomståret i de data som ligger till grund för våra beräkningar är 2023 men alla uppgifter för de årliga pensionsomräkningarna är kända fram till 2025. Underlaget för totala pensioner hämtas från Pensionsmyndighetens databas Pedal. Inkomst- och tilläggspension beräknas med följsamhetsindexering, premiepension med ”PPM-index”9 och tjänstepension och privat pension med förändringen i prisbasbeloppet.10 För att kunna bestämma bostadstillägg behövs uppgifter om boendekostnad samt bidragsgrundande förmögenhet. För att ta fram representativa boendekostnader för respektive typfall används samma metod som för pensionsinkomsterna för att skapa ett representativt urval, och sedan beräknas den genomsnittliga boendekostnaden på det urvalet. Källan till boendekostnadsuppgifterna är Pedal och underlaget baseras på boendekostnadsuppgifter vid ansökan om bostadstillägg. Därav är underlaget inte heltäckande för hela pensionärskollektivet, utan inkluderar bara de som har ansökt om bostadstillägg. Typfallen antas inte ha någon förmögenhet eller övrig inkomst som påverkar bostadstillägget. Boendekostnaden antas följa den allmänna prisutvecklingen, KPI. I sammanhanget bör nämnas att typfall 1, 2 och 3 blir beviljade bostadstillägg utifrån ingångsvärdena men utifrån faktiska data har endast cirka 13 procent av pensionärerna bostadstillägg. Kommunala skattesatsen antas motsvara riksgenomsnittet för respektive år. Eventuell kyrkoskatt är inte medtagen eftersom medlemskap i Svenska kyrkan eller annat trossamfund är frivilligt och anses därmed vara privat konsumtion. Boendekostnaden har räknats om med KPI till aktuellt redovisningsår. Boendekostnaden i KPI korgen har under perioden nästan helt samvarierat med KPI-index (korrelationen mellan boendekostnaden och KPI-index har varit cirka 90 procent). I tabell 1 nedan redovisas ingångsvärdena för de olika typfallen.

Typfallens pensionsinkomster och boendekostnad 2023, löpande priser
Typf. 1 Typf. 2 Typf. 3 Typf. 4 Typf. 5a Typf 5b
Tilläggspension 0 2 194 2 428 3 111 2 456 3 244
Inkomstpension 0 9 985 11 428 14 490 11 970 11 501
Garantipension 10 631 1 170 257 0 0 0
Premiepension 0 1 004 1 108 1 601 1 206 1 176
Tjänstepension 0 3 100 4 520 9 288 4 420 5 104
Privat sparande 0 693 820 1 624 868 1 031
Summa pension 10 631 18 146 20 561 30 114 20 920 22 056
Boendekostnad 5 560 6 288 6 011 7 582 7 527 7 527
Typf.1) Garantipensionär, Typf.2) Medel kvinna Typf.3) Medel man Typf.4) Relativ hög inkomst, Typf.5a) Sammanboende make 1 och Typf.5b) make 2

Beräkningarna är utförda med hjälp av Pensionsmyndighetens typfallsmodell. I modellen finns olika beräkningsfaktorer så som bland annat KPI, prisbasbelopp och inkomstindex samt historiska skattesatser. Modellen innehåller även skatte- och utgiftsregler för respektive inkomstår. Förutom införandet av inkomstpensionstillägget 2021, höjningen av de äldres grundskydd i augusti 2022 och den kontinuerligt sänkta inkomstskatten för äldre genom det förhöjda grundavdraget är även andra regelförändringar med. Ett sådan är TV-och radioavgift, public service-avgiften, som infördes 2009. För 2025 är den högsta TV- och radioavgift som tas ut 1 249 kronor per år, och taket för avgiften nås vid en förvärvsinkomst över 124 930 kronor per år. För individer med en inkomst under 124 930 kronor per år dras en avgift om 1,0 procent av inkomsten.

Svensk ekonomi kännetecknas i nuläget av en lågkonjunktur som fortsätter att fördjupas. Fortsatta räntesänkningar och låg inflation väntas hålla i sig under 2025. Prognosen för 2026 – 2028 är Konjunkturinstitutets prognoser för KPI, prisbasbelopp, inkomstbasbelopp och inkomstindex. Avkastningsantagandet för premiepensionen är enligt pensionsbranschens prognosstandard. I tabellen nedan återges antaganden som påverkar pensionärernas ekonomi under prognosperioden.

Faktiska värden för 2024–2025 och antaganden för 2026–2028
År KPI PBB IBB Index
2024 415,15 57 300 76 200 208,41
2025 413,07 58 800 80 600 220,23
2026 417,20 58 500 83 200 227,50
2027 427,21 59 100 86 300 235,92
2028 439,17 60 500 89 200 243,94
KPI = Konsumentprisindex, PBB = Prisbasbelopp, IBB = Inkomstbasbelopp, Index = Inkomstindex. För KPI avser 2024 faktiskt värde och 2025–2028 antaganden

Bilaga 2 Typfallens inkomster i löpande och fasta priser

Tabellerna nedan redovisar följande inkomster i löpande och i fasta priser (2024) för de olika typfallen:

  • Tilläggspension (TP),
  • Inkomstpension (IP),
  • Garantipension (GP),
  • Inkomstpensionstillägg (IPT),
  • Premiepension (PP),
  • Tjänstepension (TJP),
  • Eget sparande (IPS),
  • Inkomstskatt (Skatt),
  • Bostadstillägg m.m. (BT) och
  • Disponibel inkomst (Disp)

för inkomståren 2016 – 2025 med prognos för 2026 till 2028.

Typfall 1: Garantipensionären

Tabell 1A Garantipensionärens inkomster, löpande priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 0 0 7 863 0 0 0 0 1 749 4 480 10 594
2017 0 0 7 952 0 0 0 0 915 4 555 11 592
2018 0 0 8 076 0 0 0 0 931 4 682 11 827
2019 0 0 8 254 0 0 0 0 971 4 760 12 043
2020 0 0 8 597 0 0 0 0 1 040 4 804 12 361
2021 0 0 8 651 0 0 0 0 1 048 4 894 12 497
2022 0 0 9 196 0 0 0 0 1 100 5 551 13 647
2023 0 0 10 631 0 0 0 0 1 324 6 032 15 339
2024 0 0 11 603 0 0 0 0 1 452 6 143 16 294
2025 0 0 11 907 0 0 0 0 1 490 6 122 16 540
2026 0 0 11 846 0 0 0 0 1 484 6 162 16 524
2027 0 0 11 968 0 0 0 0 1 501 6 259 16 726
2028 0 0 12 251 0 0 0 0 1 534 6 374 17 091
Tabell 1B Garantipensionärens inkomster, i 2024 års priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 0 0 10 316 0 0 0 0 2 295 5 878 13 899
2017 0 0 10 249 0 0 0 0 1 180 5 871 14 940
2018 0 0 10 209 0 0 0 0 1 177 5 919 14 951
2019 0 0 10 251 0 0 0 0 1 206 5 912 14 957
2020 0 0 10 625 0 0 0 0 1 285 5 937 15 277
2021 0 0 10 465 0 0 0 0 1 268 5 921 15 118
2022 0 0 10 265 0 0 0 0 1 228 6 196 15 234
2023 0 0 10 933 0 0 0 0 1 362 6 203 15 774
2024 0 0 11 603 0 0 0 0 1 452 6 143 16 294
2025 0 0 11 967 0 0 0 0 1 497 6 153 16 623
2026 0 0 11 788 0 0 0 0 1 477 6 132 16 443
2027 0 0 11 630 0 0 0 0 1 458 6 082 16 254
2028 0 0 11 581 0 0 0 0 1 450 6 026 16 157

Typfall 2: Den genomsnittliga kvinnliga pensionären

Tabell 2A Genomsnittliga kvinnliga pensionärens inkomster, löpande priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 1 923 8 755 0 0 636 2 616 585 3 841 1 588 12 262
2017 1 977 8 997 0 0 679 2 645 591 2 992 1 513 13 409
2018 1 996 9 086 0 0 743 2 687 601 2 778 1 592 13 926
2019 2 025 9 217 0 0 697 2 746 614 2 769 1 649 14 179
2020 2 068 9 413 0 0 877 2 793 624 2 887 1 537 14 425
2021 2 079 9 465 0 200 918 2 811 628 2 969 1 577 14 708
2022 2 131 9 699 153 600 1 166 2 852 638 3 083 2 127 16 283
2023 2 194 9 985 1 170 600 1 004 3 100 693 3 354 2 666 18 057
2024 2 216 10 083 1 815 600 1 218 3 383 756 3 507 2 627 19 191
2025 2 304 10 487 1 770 600 1 213 3 472 776 3 625 2 475 19 472
2026 2 343 10 663 1 610 600 1 266 3 454 772 3 658 2 433 19 483
2027 2 391 10 883 1 553 600 1 345 3 490 780 3 731 2 425 19 737
2028 2 434 11 076 1 632 600 1 430 3 572 799 3 820 2 442 20 165
Tabell 2B Genomsnittliga kvinnliga pensionärens inkomster, i 2024 års priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 2 523 11 486 0 0 834 3 432 768 5 040 2 084 16 087
2017 2 548 11 596 0 0 875 3 409 762 3 857 1 950 17 282
2018 2 523 11 486 0 0 939 3 397 760 3 512 2 012 17 605
2019 2 515 11 447 0 0 866 3 411 763 3 439 2 048 17 610
2020 2 556 11 633 0 0 1 084 3 452 771 3 568 1 899 17 827
2021 2 515 11 450 0 242 1 110 3 400 760 3 592 1 907 17 793
2022 2 379 10 827 171 670 1 302 3 184 712 3 441 2 374 18 176
2023 2 256 10 268 1 203 617 1 032 3 188 713 3 450 2 741 18 569
2024 2 216 10 083 1 815 600 1 218 3 383 756 3 507 2 627 19 191
2025 2 316 10 540 1 779 603 1 219 3 489 780 3 643 2 488 19 570
2026 2 331 10 611 1 602 597 1 260 3 437 768 3 640 2 421 19 387
2027 2 324 10 576 1 509 583 1 307 3 391 758 3 625 2 357 19 179
2028 2 301 10 470 1 543 567 1 352 3 377 755 3 611 2 309 19 062

Typfall 3: Den genomsnittliga manliga pensionären

Tabell 3A Genomsnittliga manliga pensionärens inkomster, löpande priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 2 128 10 020 0 0 702 3 814 692 4 844 81 12 593
2017 2 187 10 296 0 0 749 3 857 700 4 018 0 13 771
2018 2 209 10 399 0 0 819 3 917 711 3 720 58 14 392
2019 2 241 10 548 0 0 769 4 003 726 3 723 114 14 678
2020 2 288 10 773 0 0 968 4 072 739 3 799 0 15 041
2021 2 301 10 832 0 125 1 013 4 098 744 3 838 0 15 275
2022 2 358 11 100 0 425 1 286 4 158 754 3 896 209 16 394
2023 2 428 11 428 257 475 1 108 4 520 820 4 011 1 083 18 107
2024 2 452 11 540 893 525 1 345 4 933 895 4 195 939 19 327
2025 2 550 12 003 811 575 1 339 5 062 918 4 358 746 19 646
2026 2 593 12 204 634 600 1 397 5 037 914 4 408 696 19 668
2027 2 646 12 456 558 600 1 484 5 088 923 4 491 660 19 924
2028 2 693 12 676 620 600 1 579 5 209 945 4 599 633 20 355
Tabell 3B Genomsnittliga manliga pensionärens inkomster, i 2024 års priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 2 792 13 146 0 0 921 5 004 908 6 356 107 16 522
2017 2 819 13 270 0 0 965 4 971 902 5 178 0 17 749
2018 2 793 13 146 0 0 1 035 4 952 899 4 703 73 18 194
2019 2 783 13 101 0 0 955 4 972 902 4 624 142 18 230
2020 2 828 13 314 0 0 1 196 5 032 913 4 696 0 18 588
2021 2 783 13 103 0 151 1 225 4 957 900 4 643 0 18 478
2022 2 632 12 391 0 474 1 436 4 641 842 4 349 233 18 300
2023 2 497 11 752 264 488 1 139 4 648 843 4 125 1 113 18 621
2024 2 452 11 540 893 525 1 345 4 933 895 4 195 939 19 327
2025 2 563 12 063 815 578 1 346 5 087 923 4 380 750 19 745
2026 2 580 12 144 631 597 1 390 5 012 910 4 386 693 19 571
2027 2 571 12 104 542 583 1 442 4 944 897 4 364 641 19 361
2028 2 546 11 983 586 567 1 493 4 924 893 4 348 598 19 242

Typfall 4: Pensionären med relativt hög inkomst

Tabell 4A Pensionär med relativt goda inkomster, löpande priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 2 728 12 705 0 0 1 014 7 837 1 370 7 774 0 17 880
2017 2 803 13 056 0 0 1 082 7 925 1 385 6 989 0 19 262
2018 2 831 13 185 0 0 1 184 8 049 1 407 6 919 0 19 737
2019 2 872 13 375 0 0 1 111 8 226 1 438 6 682 0 20 340
2020 2 933 13 660 0 0 1 399 8 368 1 463 6 513 0 21 310
2021 2 949 13 735 0 0 1 464 8 421 1 472 6 350 0 21 691
2022 3 022 14 074 0 0 1 859 8 545 1 494 6 435 0 22 559
2023 3 111 14 490 0 0 1 601 9 288 1 624 6 588 0 23 526
2024 3 142 14 633 0 0 1 943 10 137 1 772 6 671 0 24 956
2025 3 267 15 219 0 0 1 934 10 403 1 819 6 961 0 25 681
2026 3 322 15 474 0 0 2 019 10 349 1 810 7 065 0 25 909
2027 3 391 15 793 0 0 2 145 10 456 1 828 7 227 0 26 386
2028 3 451 16 073 0 0 2 281 10 703 1 871 7 391 0 26 988
Tabell 4B Pensionär med relativt goda inkomster, i 2024 års priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 3 579 16 669 0 0 1 330 10 282 1 797 10 199 0 23 459
2017 3 613 16 827 0 0 1 395 10 214 1 785 9 007 0 24 826
2018 3 579 16 668 0 0 1 497 10 175 1 779 8 747 0 24 951
2019 3 567 16 612 0 0 1 380 10 217 1 786 8 299 0 25 263
2020 3 625 16 882 0 0 1 729 10 342 1 808 8 049 0 26 336
2021 3 567 16 615 0 0 1 771 10 187 1 781 7 681 0 26 240
2022 3 373 15 710 0 0 2 075 9 538 1 668 7 183 0 25 182
2023 3 199 14 901 0 0 1 646 9 551 1 670 6 775 0 24 193
2024 3 142 14 633 0 0 1 943 10 137 1 772 6 671 0 24 956
2025 3 283 15 296 0 0 1 944 10 455 1 828 6 996 0 25 810
2026 3 306 15 398 0 0 2 009 10 298 1 801 7 031 0 25 781
2027 3 295 15 347 0 0 2 084 10 161 1 776 7 023 0 25 641
2028 3 262 15 194 0 0 2 156 10 118 1 769 6 986 0 25 512

Typfall 5a: Det sammanboende paret - make 1

Tabell 5A Samboende och make 1:s inkomster, löpande priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 2 154 10 495 0 0 764 3 730 732 5 029 0 12 846
2017 2 213 10 785 0 0 815 3 772 740 4 210 0 14 115
2018 2 235 10 892 0 0 892 3 831 752 3 924 0 14 678
2019 2 267 11 048 0 0 837 3 915 768 3 924 0 14 911
2020 2 316 11 284 0 0 1 054 3 982 782 3 979 0 15 439
2021 2 328 11 346 0 92 1 102 4 007 787 3 991 0 15 670
2022 2 386 11 626 0 325 1 400 4 066 798 4 044 0 16 557
2023 2 456 11 970 0 375 1 206 4 420 868 4 084 0 17 211
2024 2 480 12 088 0 425 1 464 4 824 947 4 100 0 18 128
2025 2 580 12 572 0 475 1 457 4 950 972 4 290 0 18 716
2026 2 623 12 783 0 525 1 521 4 925 967 4 397 0 18 947
2027 2 677 13 046 0 525 1 616 4 976 977 4 510 0 19 307
2028 2 724 13 278 0 575 1 718 5 094 1 000 4 619 0 19 770
Tabell 5B Samboende och make 1:s inkomster, i 2024 års priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 2 826 13 769 0 0 1 002 4 894 960 6 598 0 16 854
2017 2 852 13 900 0 0 1 050 4 862 954 5 426 0 18 192
2018 2 825 13 769 0 0 1 128 4 843 951 4 960 0 18 555
2019 2 816 13 722 0 0 1 040 4 862 954 4 874 0 18 519
2020 2 862 13 945 0 0 1 303 4 921 966 4 918 0 19 080
2021 2 816 13 725 0 111 1 333 4 847 952 4 828 0 18 956
2022 2 663 12 978 0 363 1 563 4 539 891 4 514 0 18 482
2023 2 526 12 310 0 386 1 240 4 545 893 4 200 0 17 699
2024 2 480 12 088 0 425 1 464 4 824 947 4 100 0 18 128
2025 2 593 12 635 0 477 1 464 4 975 977 4 312 0 18 810
2026 2 610 12 720 0 522 1 514 4 901 962 4 375 0 18 854
2027 2 601 12 678 0 510 1 570 4 836 949 4 383 0 18 762
2028 2 575 12 552 0 544 1 624 4 815 945 4 366 0 18 689

Typfall 5b: Det sammanboende paret - make 2

Tabell 6A Samboende och make 2:s inkomster, löpande priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 2 844 10 084 0 0 745 4 307 870 5 374 0 13 476
2017 2 923 10 362 0 0 795 4 355 880 4 556 0 14 759
2018 2 952 10 465 0 0 870 4 423 894 4 296 0 15 308
2019 2 994 10 615 0 0 817 4 521 913 4 300 0 15 560
2020 3 058 10 841 0 0 1 028 4 598 929 4 291 0 16 163
2021 3 075 10 901 0 75 1 075 4 628 935 4 282 0 16 407
2022 3 151 11 170 0 275 1 366 4 696 949 4 323 0 17 284
2023 3 244 11 501 0 325 1 176 5 104 1 031 4 385 0 17 996
2024 3 276 11 614 0 375 1 427 5 571 1 125 4 413 0 18 975
2025 3 407 12 080 0 425 1 421 5 716 1 155 4 617 0 19 587
2026 3 464 12 282 0 475 1 483 5 687 1 149 4 721 0 19 819
2027 3 536 12 535 0 525 1 575 5 746 1 161 4 853 0 20 225
2028 3 598 12 757 0 525 1 676 5 882 1 188 4 957 0 20 669
Tabell 6B Samboende och make 2:s inkomster, i 2024 års priser
År TP IP GP IPT PP TJP IPS Skatt BT Disp
2016 3 731 13 230 0 0 977 5 651 1 141 7 051 0 17 680
2017 3 767 13 355 0 0 1 025 5 613 1 134 5 872 0 19 022
2018 3 732 13 229 0 0 1 100 5 591 1 130 5 431 0 19 352
2019 3 719 13 184 0 0 1 015 5 615 1 134 5 340 0 19 326
2020 3 779 13 398 0 0 1 270 5 682 1 148 5 303 0 19 975
2021 3 720 13 187 0 91 1 300 5 598 1 131 5 179 0 19 848
2022 3 517 12 469 0 307 1 525 5 242 1 059 4 826 0 19 293
2023 3 336 11 827 0 334 1 209 5 249 1 060 4 509 0 18 507
2024 3 276 11 614 0 375 1 427 5 571 1 125 4 413 0 18 975
2025 3 424 12 141 0 427 1 428 5 745 1 161 4 640 0 19 686
2026 3 447 12 222 0 473 1 476 5 659 1 143 4 698 0 19 722
2027 3 436 12 181 0 510 1 531 5 584 1 128 4 716 0 19 654
2028 3 401 12 059 0 496 1 584 5 560 1 123 4 686 0 19 538
Fotnoter
  1. Det framräknade fribeloppet i reduceringsinkomsten beräknas utifrån prisbasbeloppet men i övrigt är såväl gränserna för bostadskostnaden som för inkomsterna satta i nominella belopp enligt 102 kap. Socialförsäkringsbalken (2010:110).  ↩
  2. Regleringsbrev för budgetåret 2025 avseende Pensionsmyndigheten (S2024/00836, S2024/00794, S2024/00439 m.fl.), ”Uppgifter om typfallsmått i enlighet med redovisningen föregående år. Redovisningen ska göras i löpande priser samt i 2024 års priser”. (redovisas senast den 25 april).  ↩
  3. Medianvärdet för typfall 2 och 3 är definierat som medelvärdet i den 45:e–55:e percentilen, det vill säga medelvärdet för mediangruppen.  ↩
  4. Inkomsterna avser senast kända taxeringsuppgifter (2023).  ↩
  5. Se till exempel bilaga 3 till Pensionsmyndighetens rapport 4 i vägvalsserien “Ett nytt pensionssystem” för redogörelse om ekonomisk standard.  ↩
  6. Ett bättre mått på den allmänna inkomstutvecklingen i samhället är BNI per capita, bruttonationalinkomsten, som mer ser till de inkomster som tillfaller personerna inom landet. Konjunkturinstitutet redovisar ingen prognos för BNI per capita och därav redovisas den reala disponibla inkomsten.  ↩
  7. Percentil avser 100 delar, pensionen före skatt är sorterade i stigande ordning och t.ex. den 45:e percentilen innebär att det är den 45:e högsta inkomsten där 45 procent har en lägre inkomst och 55 procent har en högre inkomst.  ↩
  8. Avdragsrätt för privat pensionssparande i IPS eller pensionsförsäkring är fortsatt möjligt för dem som inte har pensionsrätt i anställning.  ↩
  9. PPM-index är definierat som den historiska fondrörelsens värdeutveckling inom premiepensionen. För prognosåren antas värdeutvecklingen följa prognosstandard, som innebär en överavkastning (avkastning över inkomstutvecklingen i fasta priser) efter avgifter om 1,7 procent.  ↩
  10. Tjänstepensionen antas ha livsvarig utbetalningstid.  ↩