Kontakta oss
Du kan kontakta oss om du har frågor om din pension.
Skicka e-post
Du kan skicka e-post via ett formulär till oss med frågor eller synpunkter.
Svarstid via e-post
Svarstiden via e-post är just nu upp till 3 arbetsdagar.
Ring oss på kundservice
Uppskattad väntetid just nu: 25 - 30 minuter
Väntetiden varierar beroende på ditt ärende
Ring för självbetjäning
Logga in på Mina sidor
Du kan se status för dina ärenden, anmäla, ansöka och ändra uppgifter på Mina sidor.Logga in med din e-legitimation
Svar på vanliga frågor
Några snabba svar på dina funderingar kring till exempel pension, skatt, bostadstillägg och orange kuvert. Svar på vanliga frågor om pension
Fråga oss om pension på Facebook
Ställ dina frågor om pension till oss på Facebook. Vi svarar så snart som möjligt under kontorstid. Facebook – fråga oss om pension
Informationsmöten om pension
Vi har informationsmöten för dig som planerar att börja ta ut pension, har långt kvar till pension, är egen företagare eller redan tar ut pension.Anmäl dig till ett informationsmöte
Digital brevlåda
Vill du slippa pappersutskick från oss och andra myndigheter kan du samla all post i en säker digital brevlåda. Det enda du behöver är en e-legitimation. Så här fungerar en säker digital brevlåda
Penni chattbot
Penni är en digital chattbot som kan hjälpa dig att få svar på generella frågor om pension. Penni är tillgänglig dygnet runt på vår webbplats.
När du ställer din fråga till Penni är det viktigt att du skriver din text som en fråga eller att det tydligt framgår vad du vill ha hjälp med. Under svaren finns det ofta knappar med länkar att trycka på som underlättar att hitta rätt.
Besök ett servicekontor
Du kan besöka ett servicekontor i Sverige för mer information om din pension eller få hjälp med frågor om din pension. Besök närmaste servicekontor
Tipsa om felaktiga utbetalningar eller bidragsfusk
Du kan tipsa oss om du har en misstanke om att en person felaktigt får ersättning från Pensionsmyndigheten.
Visselblåsare
Du som jobbar, eller har jobbat, på Pensionsmyndigheten kan rapportera vissa typer av missförhållanden som du upplevt i verksamheten. Här beskrivs det skydd som finns och hur du gör för att visselblåsa.
If you live outside of Sweden
Please call us on +46 498 200 700 or send an e-mail to international@pensionsmyndigheten.se.
Teckenspråkstolkning
Hos oss kan du få hjälp av en teckenspråkstolk. Kontakta kundservice genom att ringa 0771-776 776 eller skicka e-post.
Skicka brev via vanlig post
Skicka dina frågor via vanlig post till oss. Just nu är det många som kontaktar oss vilket gör att vi har långa svarstider.
Information in other languages
For information in English, please call us on 0771-776 776.
Our opening hours are Monday to Friday 8 am to 16 pm.
Kontorsväxel till myndigheten
Kontorsväxel: 0771-771 771
Via kontorsväxeln kan vi inte svara på frågor om personliga uppgifter, om ett ärende eller hjälpa dig vidare. Logga in på Mina sidor eller kontakta oss på kundservice 0771-776 776.
Faxnummer
Kundservice faxnummer: +46 498 20 57 35
Kontakt för leverantörer
Förfrågningar och information om fakturor för leverantörer:0771-456 000
Kontakt för våra partners
Pensionsmyndighetens partner är kommuner, myndigheter, försäkringsbolag, försäkringsmäklare, företag och andra.
Hitta allmänna handlingar
I Pensionsmyndighetens diarium kan du hitta uppgifter om ärenden och allmänna handlingar. Sök i diariet