Du behöver själv anmäla de flesta ändringarna för att inte gå miste om pengar eller bli återbetalningsskyldig.
Du behöver inte anmäla om du fått ändrad tjänstepension från AMF, Alecta, KPA, Kåpan, Skandikon eller SPV. I slutet av januari hämtar Pensionsmyndigheten information om hur mycket du kommer att få i tjänstepension i år från dessa bolag. Vi skickar ut ett nytt beslut om hur mycket du får i bostadstillägg i början av februari.
Har du tidigare anmält ändringar som inte är med i detta beslut kommer ett separat beslut om dina andra ändringar senare.
Om du har tjänstepension från andra bolag eller har andra inkomster som ändrats måste du anmäla det. Du måste också anmäla om din bostadskostnad eller om dina tillgångar på ditt senaste årsbesked har ändrats.Logga in för att anmäla ändringar.
Att tänka på innan du anmäler
När du anmäler ändringar behöver du uppge exakta belopp. Tänk på att du ska uppge inkomst före skatt. Därför är det viktigt att kolla noggrant vad det nya beloppet är innan du anmäler så att du kan lämna rätt uppgifter.
Här hittar du dina uppgifter
I början av året skickar hyresvärdar, tjänstepensionsbolag, banker och många andra besked till dig vad som gäller för nya året.
Tänk på att om du är ansluten till en digital brevlåda kan posten komma dit. Med bank-id kan du logga in för att se din post.
- Titta på din hyresavi för att se din hyra. Hos många hyresvärdar kan du logga in på deras hemsida för att läsa hyresavin.
- Se uppgifter om tjänstepension eller privat pension genom att logga in på respektive bolags webbplats.
- Logga in på din bank om du behöver uppgifter från banken, till exempel om bolån eller årsbesked. Allt på ditt årsbesked ska räknas med för att det ska bli rätt.
Inga underlag behöver skickas med din anmälan.
Så anmäler du ändringar
Det enklaste sättet att amäla ändringar till oss är att logga in med e-legitimation. Du får då oftast beslutet snabbare. Om du är gift eller sambo och bor tillsammans med din partner anmäler ni ändringar gemensamt på webben. Om någon av er saknar e-legitimation behöver ni anmäla era ändringar via blankett eller besöka ett servicekontor.
Logga in på Mina sidor
Har du e-legitimation kan du anmäla ändringen genom att logga in på Mina sidor.Anmäl ändringar för bostadstillägg
Om du är behörig anhörig, är make, maka, sambo eller barn kan du anmäla ändringar på webben med hjälp av din egen e-legitimation. Här kan du läsa mer om hur du kan hjälpa en anhörig att anmäla ändring.Anmäl ändringar åt någon annan som behörig anhörig
Beställ blankett
Saknar du e-legitimation kan du anmäla ändringar med hjälp av blankett.Beställ eller ladda ner en blankett
Besök servicekontor
Behöver du hjälp att fylla i din anmälan kan du besöka ett servicekontor. Där träffar du en servicehandläggare som hjälper dig.Besök ett servicekontor