I slutet av januari hämtar Pensionsmyndigheten information om hur mycket du kommer få i tjänstepension i år från SPV, KPA, AMF, Alecta och Skandikon. Har du tjänstepension från något av dessa bolag behöver du därför inte anmäla den ändringen. Vi skickar ut ett nytt beslut om hur mycket du får i bostadstillägg i början av februari.
Om du har tjänstepension från andra bolag eller andra inkomster som har ändrats måste du anmäla det. Du måste också anmäla om din bostadskostnad eller dina tillgångar har ändrats. Det är viktigt att anmäla ändringarna till oss så att du inte går miste om pengar eller blir återbetalningsskyldig.
Du behöver inte anmäla till oss att du får elstöd. Elstödet är skattefritt och påverkar inte bostadstillägget, äldreförsörjningsstödet eller någon annan förmån du får från Pensionsmyndigheten.
Var hittar jag ändringarna?
I början av året skickar tjänstepensionsbolagen ut besked om ändringarna i din tjänstepension per post eller till din digitala brevlåda om du är ansluten till en sådan. Du kan också logga in på de flesta tjänstepensionsbolag med hjälp av din e-legitimation för att se ändringarna.
Med hjälp av e-legitimation kan du även ta del av dina nya årsbesked hos banken.
Hur anmäler jag ändringar?
Enklast anmäler du ändringen här på webben med hjälp av din e-legitimation. Om du anmäler via webben kan du oftast få beslutet snabbare.
Om du är make, maka, sambo eller barn och är behörig anhörig kan du anmäla ändringar på webben med hjälp av din egen e-legitimation. Anmäl ändringar för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd
Saknar du e-legitimation kan du anmäla ändringar med hjälp av blankett. Beställ och ladda ned blankett
Behöver du hjälp kan du kontakta vår kundservice eller besöka något av våra servicekontor. Kontakta kundservice eller ett servicekontor