Vad behöver du tänka på innan du anmäler?
När du anmäler behöver du uppge exakt belopp. Därför är det viktigt att kolla noggrant vad det nya hyresbeloppet är innan du anmäler så du kan lämna rätt uppgifter.
Titta på din hyresavi. Får du ingen avi på posten så kan du ofta se hyresavin genom att logga in på din hyresvärds hemsida. Om du inte har fått någon hyresavi än med den nya hyran, avvakta att anmäla tills du fått hyresavin.
Du ska uppge din nya månadshyra utan retroaktivt belopp. Finns kostnad för exempelvis bredband, uppvärmning eller parkering med på avin så ska den räknas med.
Kontrollera noggrant innan du skickar in din anmälan så att du får med allt som rör din ändrade hyra. Får du inte med allt och behöver skicka in flera gånger kommer det ta längre tid innan du får svar.
Anmäl på webben
Du anmäler ändringen här på webben. Anmäl ändringar
Om du är behörig anhörig, är make, maka, sambo eller barn kan du anmäla ändringar på webben med hjälp av din egen e-legitimation. Här kan du läsa mer om hur du kan hjälpa din anhöriga att anmäla ändring. Anmäl ändringar åt någon annan som behörig anhörig
Beställ blankett
Saknar du e-legitimation kan du anmäla ändringar med hjälp av blankett. Beställ eller ladda ner en blankett