För att du ska kunna få ett beslut så snart som möjligt är det viktigt att du fyller i alla uppgifter i blanketten.
Uppgifterna som du behöver hittar du i olika underlag, till exempel i dina utbetalningsbesked. Men du ska bara skicka in blanketten till oss, då är det större chans att din ansökan kan handläggas automatiskt och du kan snabbare få ett beslut.
På den här sidan ser du exempel på hur du fyller i ansökan och anmälan om ändringar för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd, och var du hittar de uppgifter som behöver fyllas i.
Stämmer inte bilderna på den här sidan med din blankett? Då har du antagligen en äldre version av blanketten. Du kan beställa hem eller ladda ner den senaste versionen här på webben. Blanketter
Du kan ansöka direkt via webben, även som anhörig
Det är enklast att ansöka och anmäla ändringar på webben med en e-legitimation. Även anhöriga som hjälper till med ansökan kan vara behöriga att ansöka på webben. När du ansöker digitalt kan du ofta få ett snabbare beslut.Ansök om bostadstillägg på webben
Så fyller du i ansökan om bostadstillägg
Information för dig som vill ansöka för första gången och via blankett. När du ansöker om bostadstillägg prövar vi samtidigt om du har rätt till äldreförsörjningsstöd.
Så fyller du i anmälan om ändringar för bostadstillägg
Information för dig som har bostadstillägg och/eller äldreförsörjningsstöd idag och vill anmäla ändringar via blankett, till exempel om din hyra eller inkomst har ändrats eller om du har flyttat till ny bostad.
Du ska bara fylla i de uppgifter som har ändrats jämfört med ditt senaste beslut.
Det är viktigt att du fyller i rätt månad för den ändrade uppgiften. Om den informationen saknas kan vi komma att ta beslut från den månad anmälan kom in till Pensionsmyndigheten, och du kan gå miste om ersättning eller behöva betala tillbaka.