Anmäl ändringar för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd
Det är viktigt att du anmäler när du får ändrade inkomster, tillgångar, bostadskostnad eller vilka du delar bostad med för att inte gå miste om pengar eller bli återbetalningsskyldig.
Om du anmäler via webben kan du oftast få beslutet snabbare.
Anmäl ändringar
Logga in med din e-legitimation.
Är du gift eller sambo och bor tillsammans med din partner anmäler ni ändringar gemensamt. Ändringen skriver ni under med era e-legitimationer. Om någon av er saknar e-legitimation behöver ni anmäla er ändring via blankett.
Anhörig kan vara behörig att anmäla med sin e-legitimation.
Bra att veta
Förbered dig genom att ta fram exakta uppgifter i kronor, avrunda inte. Invänta att anmäla tills du har rätt underlag att utgå från.
- Titta på din hyresavi för att se din nya hyra. Hos många hyresvärdar kan man logga in på deras hemsida för att läsa hyresavin.
- Logga in hos ditt tjänstepensionsbolag för att se ditt nya belopp är före skatt.
- Du som har tillgångar över 100 000 behöver anmäla om dina tillgångar ändrats. Titta på ditt årsbesked från banken. De flesta banker har årsbeskeden klara från mitten av januari till mitten av februari. Årsbeskedet hittar du genom att logga in på din internetbank. Allt på ditt årsbesked ska räknas med för att det ska bli rätt.
Därför är det viktigt att du anmäler förändringar
Pensionsmyndigheten kontrollerar regelbundet dina uppgifter i ansökan med Skatteverket. Kontrollerna ersätter inte din skyldighet att anmäla förändringar som påverkar din rätt till ersättning.
Om du får för mycket pengar kan du bli skyldig att betala tillbaka dem. Du kan också gå miste om ersättning om du inte anmäler till exempel höjd hyra eller lägre inkomster eller tillgångar.