Pensionsmyndigheten står för den största delen av utbetalningarna i välfärden. Ett intensivt arbete pågår för att betala ut rätt pengar till rätt personer i rätt tid och minska felaktiga utbetalningar och bidragsbrott.
Under 2024 betalade Pensionsmyndigheten ut cirka 455 miljarder kronor i pensioner och förmåner till 2,3 miljoner pensionärer. Myndigheten har krävt tillbaka 227 miljoner kronor och stoppat framtida felaktiga utbetalningar på 612 miljoner kronor, totalt 840 miljoner kronor under 2024. Det är en ökning för fjärde året i rad och med 28 procent sedan 2023.
– Vi har genomfört flera insatser som minskar antalet felaktiga utbetalningar, framförallt effektivare handläggning. Varje investerad krona i kontrollverksamheten ger tillbaka drygt 8 kronor i upptäckta felaktiga utbetalningar. En handläggares arbete leder i genomsnitt till 4,5 miljoner kronor i återkrav och 16,5 miljoner kronor i stoppade utbetalningar, totalt 21 miljoner kronor, säger Pensionsmyndighetens generaldirektör Anna Pettersson Westerberg.
Under året har flera åtgärder genomförts för att pensionärerna ska få lättare att göra rätt för att på så sätt minska de felaktiga utbetalningarna. Det har skett, genom en mängd instanser, satsningar inom handläggning, IT-utveckling, informationsgivning, utveckling av webbtjänster, samverkan med andra aktörer och analyser.
Pensionsmyndigheten har identifierat en rad åtgärder som behövs för ett ännu mer effektivt arbete mot felaktiga utbetalningar från pensionssystemet.
– Våra satsningar ger resultat och vi fortsätter att utveckla vårt arbete på myndigheten för att ytterligare motverka felaktiga utbetalningar. Men det måste till fler åtgärder för att vi ska kunna ta det ansvar vi vill ta. Vi behöver förifyllda uppgifter som minskar risken för felaktiga utbetalningar på samma sätt som i deklarationsblanketten. Det skulle begränsa utrymmet som finns idag att göra fel eller begå brott. Det skulle också underlätta för pensionärer vid ansökan av exempelvis bostadstillägg som kräver ett 30-tal uppgifter om inkomst, boende och förmögenhet, säger Anna Pettersson Westerberg.
Pensionsmyndighetens förslag till åtgärder
• Deklarationskoncept. När en pensionär ska hämta in aktuella uppgifter för bostadstillägg så finns utmaningar med vilken information som är nödvändig och var den finns. Pensionsmyndigheten strävar därför efter att öka egen inhämtning av dessa underlag enligt visionen om ett deklarationskoncept. Det skulle minska antalet kompletteringar och felaktiga uppgifter. Uppgifterna som ligger till grund för bostadstillägg ändras också över tid. Därför behöver förmåner återkommande räknas om med aktuella belopp för att förebygga felaktiga utbetalningar. Myndigheten har analyserat behovet av vissa regeländringar som ger förutsättningar att hämta in fler uppgifter för automatiserade omräkningar, vilka redovisas i Pensionsmyndighetens återrapportering av regleringsbrevet 2024.
• Regeländringar. För att nå målet om rätt från början och få större effekter i arbetet att motverka felaktiga utbetalningar, bedömer Pensionsmyndigheten att det behövs förenklade regler för bostadstillägg. Även Inspektionen för socialförsäkringen har konstaterat att regelverket behöver ses över för att mer genomgripande förhindra felaktiga utbetalningar.
• Automatiserat informationsutbyte mellan länder. Bristfälliga uppgifter om pension från annat land ger stor risk för felaktiga utbetalningar. Därför bör möjligheterna till ett mer automatiserat utbyte av uppgifter inom EU, EES och Schweiz främjas. En förstudie för digitalt utbyte i Norden visar hur samarbete kring de nationella informationstjänsterna länderna emellan kan motverka bidragsbedrägerier ytterligare.
• Utökad samverkan mellan myndigheter. En pensionär som är folkbokförd i Sverige, trots egentlig hemvist utomlands innebär en stor källa till felaktiga utbetalningar. Pensionsmyndigheten arbetar för en nödvändig utökad samverkan med andra myndigheter för tillgång till rätt uppgifter.
Rapporten Rätt från början som lämnats till regeringen
För journalister: vidare information
Pressjour, kvällar och helger, 010-454 30 00, press@pensionsmyndigheten.se