Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Premiepensionsrådgivning ger ofta lägre pension

| press

Den här texten publicerades för mer än ett år sedan. Viss fakta kan ha ändrats.

En av fem pensionssparare uppger att de tagit hjälp av rådgivare vid placering av premiepensionen. Men att betala för återkommande rådgivning om premiepensionen är sannolikt inte lönsamt för pensionsspararen. Det visar en ny rapport från Pensionsmyndigheten.

– Vi avråder pensionssparare från att låta någon annan, mot betalning, avgöra var premiepensionen ska placeras, eftersom det ofta innebär höga avgifter, säger Erik Ferm, analytiker på Pensionsmyndigheten.

Premiepensionen är den del av den allmänna pensionen som kan placeras i fonder. I anslutning till detta finns det företag som erbjuder placerings- eller rådgivningstjänster kring premiepension. Pensionssparare kan också köpa prenumeration på nyhetsbrev som innehåller råd om fondval för premiepensionen.

De som inte själv gör ett val får sin premiepension placerad i det statliga förvalsalternativet AP 7 Såfa. Det är en global fondportfölj med låga avgifter som anpassas efter spararens ålder och är uppbyggd för att passa ett långsiktigt sparande.

I en ny rapport har Pensionsmyndigheten analyserat nyttan av rådgivningen för pensionsspararen. För att rådgivningen eller nyhetsbrevet ska löna sig så måste värdeutvecklingen vara extra hög jämfört med förvalet AP7 Såfa för att spararen ska tjäna in den avgift som betalas.

– Du får sannolikt en högre pension genom att ha kvar ditt premiepensionssparande i det statliga förvalsalternativet AP7 Såfa och spara årsavgiften för rådgivningen eller nyhetsbrevet i en global aktieindexfond på ett investeringssparkonto, säger Erik Ferm.

Pensionsmyndighetens undersökning visar att var femte pensionssparare har tagit hjälp av en rådgivare som inte är kopplad till deras bank, i placeringen av sin premiepension. En av tio sparare uppger att de har tagit hjälp av sin bank. Drygt var fjärde av de som har använt sig av rådgivare eller bank uppger att de inte känner till kostnaden för den rådgivning de fått.

Genom åren har en rad åtgärder vidtagits för att öka konsumentskyddet inom premiepensionssystemet. Bland dessa finns förändrade krav vid fondbyte, förbud mot telefonförsäljning av pensionsrådgivning och senast införandet av ett upphandlat fondtorg.

–  Om du blir uppringd av någon som vill sälja eller ge råd om premiepension bör du anmäla det till Pensionsmyndigheten. Det är också viktigt att känna till att det är förbjudet för banker att villkora din bolåneränta utifrån var du placerar din premiepension, säger Erik Ferm.

Rapporten Dyra råd är inte alltid goda - lägesrapport om försäljning av råd inom premiepensionen

Kort videopresentation av rapporten

Vidare information för journalister

Johan Andersson, pressekreterare, 072-210 21 63
Pressjour, kvällar och helger, 010-454 30 00

Värdeutveckling som ett sparande på investeringssparkonto hade gett

Sparande sedan år 1 000 kr per år 2 000 kr per år
2000 66 780 kr 133 560 kr
2005 46 590 kr 93 180 kr
2010 28 150 kr 56 300 kr
2015 12 250 kr 24 500 kr
2020 2 650 kr 5 300 kr

Extra ackumulerad värdeutveckling som rådgivningen eller nyhetsbrevet måste ha gett premiepensionen i förhållande till förvalet AP 7 Såfa

Avgift sedan år

Extra värdeutveckling som minst krävs om årsavgiften varit 1 000 kronor

Extra värdeutveckling som minst krävs om årsavgiften varit 2 000 kronor

2000

13%

27%

2005

9%

19%

2010

6%

11%

2015

2%

5%

2020

1%

1%